Perheyhtiön määritelmä ja erityispiirteet
Perheyhtiö on yritys, missä merkittävä osa omistuksesta on joko täysin tai määräysvallan perusteella perheen hallinnassa. Suurin osa perheyrityksistä on pieniä ja keskisuuria yrityksiä, mutta myös moni isoista kansainvälisistä yrityksistä, kuten Nike, L’Oréal ja Kone, solahtavat perheyrityksen määritelmään.
Perheyrityksissä omistaja on lähellä ja muutoksiin reagoiminen on parhaimmassa tapauksessa suoraviivaista ja ketterää. Yhtiö ja perhe nivoutuvat erityisesti pk-yrityksissä tiiviisti yhteen, mikä tekee henkilökohtaisen elämän erottamisesta haastavaa. Liikeneuvotteluita käydään monesti yhteisen keittiön pöydän ääressä limittäin muun perheen sisäisen keskustelun. Tunteet ovat usein vahvasti läsnä, joten henkilökohtaiset ristiriidat saattavat heijastua yritykseen ja päinvastoin. Yhtiön liikevaihdon kasvun myötä myös hallinnon ja prosessien rakentamisen painoarvo korostuu, ja se mahdollistaa paremmin yrityksen erottamisen henkilökohtaisesta elämästä sekä luo paremmat puitteet yrittäjän jaksamiselle.
Kasvustrategiat ja sukupolvenvaihdoksen haasteet
Perheyritysten menestys mitataan sukupolvissa, ja kvartaalitalouden syke ei pörssin ulkopuolisia perheyhtiöitä juurikaan kosketa. Tämä voi parhaimmassa tapauksessa mahdollistaa pitkäjänteisen liiketoiminnan kehittämisen, mutta kolikon kääntöpuolena saattaa olla tilannenopeuden hidastuminen sekä kunnianhimon lopahtaminen.
Perheyrityksiä syytetään usein riskin karttamisesta ja varman päälle pelaamisesta. Halutaanko kasvaa isosti ja panostaa riskipitoisiin kasvuinvestointeihin, jotka onnistuessaan mahdollistavat pitkäjänteisen ja kannattavan kasvun? Vai otetaanko tietoinen varovainen lähestyminen ja varmistellaan vakaa kassavirta mahdollistaen “varman” osinkotuoton? Kasvustrategiat poikkeavat usein sukupolvien välillä. Mikäli halutaan vuosien vakaaseen kassavirtaan nojannutta strategiaa muuttaa kasvuhakuisempaan suuntaan, on hyvä hakea liiketoiminnan suunnan muutosta vauhdittamaan ja tukemaan osaavia käsiä yhtiön hallitukseen tai omistuspohjaan.
Ylivoimaisesti isoimmat perheyritysten haasteet liittyvät poikkeuksetta sukupolvenvaihdostilanteisiin. Sukupolvien väliset näkemyserot, arvot sekä odotukset harvemmin kohtaavat, joten seuraajasuunnittelu vaatii aikaa ja pitkäaikaista suunnitelmallisuutta. Löytyykö suvun sisältä motivoitunut, riittävän kokenut ja osaava uusi toimitusjohtaja/johto, jolla on aidosti halua perheyrityksen kehittämiseen seuraavalle sukupolvelle, vai onko syytä turvautua muihin ratkaisuihin?
Juuri Partners kumppanina
Juuri Partnersilla on kokemusta perheyritysten kanssa kumppanoitumisesta, joten ymmärrämme hyvin perheyritysten haasteita. Sukupolvenvaihdostilanteet ovat tyypillisiä epäjatkuvuuskohtia, jolloin osaavalle kumppanille on tarvetta. Kaikissa tapauksissa motivoitunutta ja osaavaa jatkajaa ei välttämättä löydy perhepiiristä, jolloin tarvitaan laajempia ratkaisuja. Innokas ja motivoitunut jatkaja saattaa hyvässä tapauksessa löytyä jopa yrityksen johtoryhmästä, ja oikean kumppanin tukemana sukupolvenvaihdos saadaan toteutettua myös ilman perhesiteitä.
– Anita Ojala
Juuri Partnersin ”Kasvun Juurella” -blogisarja on sarja kirjoituksia yrittäjille ja yrittäjänhenkisille lukijoille, tarjoillen näkemyksiä ja oivalluksia kasvuyritysten matkasta kasvukumppanin näkökulmasta. Sarja koostuu asiantuntijoidemme näkemyksistä yrittäjän ja pääomasijoittajan yhteisestä matkasta kohti menestystä, kattaen eri vaiheet aina kumppanin valinnasta exitiin. Kirjoituksissamme korostuu etenkin yhteisen arvon luominen, vastuullinen kasvu, sekä päätöksenteon avaintekijät.
Blogisarja tarjoaa eläviä esimerkkejä ja käytännön oppeja, jotka valaisevat Juuri Partnersin ainutlaatuista lähestymistapaa sijoittamisessa ja yhteistyössä yrittäjien kanssa. Tavoitteenamme on tarjota lukijalle ei vain tietoa, vaan myös inspiraatiota ja työkaluja, jotka tukevat heidän kasvutarinaansa yhdessä pääomasijoittajan kanssa, tai ilman.